Vážený navštěvníků, používáním stránek Bioden souhlasíte s užíváním cookies, které stránky ke správnému fungování vyžadují.

Jsme blázni do oříšků! Jsme blázni do oříšků!

Uběhlo mnoho času od dob, co naši předkové – „lovci i sběrači“ – jedli semínka a ořechy jako cenný zdroj výživy. Vyrábíme másla z ořechů a semínek v naší továrně v severním Walesu již více než 30 let, takže víme, jak jsou lahodně zdravá. Přečtěte si následující fakta a pochopíte, proč jsme v Meridian BLÁZNI DO OŘÍŠKŮ!



Ořechy jsou součástí naší stravy po tisíce let. Všechny ořechy a semínka jsou dobrým zdrojem rostlinných bílkovin a energie. I když obsahují oleje a tuky, vysoké procento z těchto olejů/tuků jsou mono- a polynenasycené oleje, které jsou pro zdraví srdce lepší než nasycené tuky nacházející se v živočišných produktech.

Mnoho ořechů a semínek obsahuje také fytosteroly, které pomáhají při snižování hladiny cholesterolu v krvi. Ořechy a semena uvolňují svou energii pomalu, což jim umožňuje být vynikajícím doplňkem k stravě s nízkým glykemickým zatížením. Tento dietní přístup je zaměřen na řízení hladiny glukózy v krvi a hmotnosti a snižuje dlouhodobé riziko vzniku diabetu typu II.

Kromě toho ořechové oleje poskytují pocit sytosti, který může pomoci potlačit chuť k jídlu. Prakticky všechny ořechy jsou velmi dobrým zdrojem hlavních vitamínů skupiny B: B1 - thiaminu, B2 - riboflavinu, B3 - niacinu a B6 - pyridoxinu, které pomáhají s tvorbou energie a metabolismem sacharidů, s vyrovnáváním hladiny cukru v krvi, hormonů a chrání tak kardiovaskulární zdraví obecně.



arašídové ořechy

Arašídové ořechy


Arašídy mají vysoký obsah bílkovin (25 % kalorií pochází z bílkovin). Mají nízký glykemický index - 1 lžíce arašídového másla má 1 GI bod ve srovnání s 1 polévkovou lžící medu, která má 16 GI bodů. Glykemický index je měřítkem toho, jak moc je sacharidů v potravinách a jak rychle se jejich energie uvolní pomocí trávení. Pro udržení váhy byste měli usilovat o 45 GI bodů za den a pro zhubnutí o 40 GI bodů.

Arašídy jsou bohatým zdrojem životně důležitých esenciálních minerálů včetně hořčíku, který je prospěšný pro zdraví srdce a kostí; zinku pro produkci hormonů, trávení a imunitní zdraví; jódu a selenu pro funkci štítné žlázy a mangan, který je důležitý pro produkci GABA v mozku, která snižuje úzkost. Arašídy obsahují také blahodárné aminokyseliny: tryptofan, které Vaše tělo přeměňuje na serotonin, látku zodpovědnou v mozku za dobrý pocit a arginin, která pomáhá uvolnit krevní cévy a tím snižuje krevní tlak.

Arašídy obsahují velké množství vitamínů B, především kyseliny listové - ty jsou důležité pro zdraví Vašeho oběhového systému a ke snížení rizika zhoršení kognitivních funkcí. Arašídy byly zjištěny jako dobrý zdroj antioxidačních polyfenolů, jako je například kyselina p-kumarová. V arašídech je přítomno mnoho dalších chemických látek, které také fungují jako antioxidanty (včetně tokoferolů).

V Meridian jsme vášnivými zastánci pražení arašídů i s jejich přírodní slupkou. Ta nejen obsahuje cennou vlákninu, ale slupky arašídů jsou bohaté na resveratrol, antioxidant, který je dnes spojován s dlouhověkostí a snížením výskytu srdečních onemocnění. Resveratrol obsahují také v červených hroznech (a víně), borůvkách a malinách. Podle zákona arašídové máslo musí obsahovat minimálně z 90 % arašídy, ale my v Meridian do nich přidáváme tak málo, jak je to možné, abychom zajistili zachování skutečné chuti. Některá z našich ořechových másel jsou vyrobena ze 100 % arašídů se slupkou a  z ničeho jiného.


mandle

Mandle


Mandle jsou vynikající. Každá mandle obsahuje kolem 20 % bílkovin.

Mandle mají nízký obsah nasycených tuků a vysoký podíl polynenasycených a mono-nenasycených tuků. Stejně jako tuky nacházejí se v olivovém oleji, nenasycené mastné kyseliny obsažené v mandlích (olejová a palmito-olejová kyselina), pomáhají snižovat hladinu LDL („špatného“) cholesterolu a zvyšovat HDL nebo-li „dobrý“ cholesterol společně se snížením rizika srdečních onemocnění. Výzkum také ukázal, že mandle snižují riziko oxidačního poškození LDL cholesterolem.

Mandle mají také vysoký obsah vlákniny ve srovnání s jinými ořechy.

Mandle jsou nabity přírodním vitamínem E, což je antioxidant rozpustný v tucích. V těle pomáhá v boji proti škodám způsobeným volnými radikály na buněčných membránách, v krevních cévách a v pokožce. Vitamin E také pomáhá posilovat imunitní systém.

Mandle jsou dobrým zdrojem hořčíku a mají vyšší obsah vápníku a vlákniny než jakékoli jiné ořechy. Zejména v nich obsažený vápník, hořčík a fosfor jsou prospěšné pro udržení zdraví kostí a zubů a cév. Jsou užitečným zdrojem vápníku pro ty, kteří nemohou jíst, nebo si vybrali dietu bez mléčných výrobků. Mandle obsahují mangan a měď, které pomáhají tělu s tvorbou energie a umí stabilizovat hladinu cukru v krvi.

Naše nová řada mandlových másel crunchy a smooth obsahuje 100 % mandlí


kešu

Kešu


Vědecky vzato nejsou kešu ořechy, ale semínka kešu jablka ze stromu, který roste v tropickém podnebí například Jižní Ameriky, Indie a Afriky. Nejenže kešu mají nižší obsah tuku než většina ostatních ořechů, přibližně 75 % z jejich tuků jsou mono- nebo polynenasycené mastné kyseliny a opět asi 75 % z tohoto obsahu nenasycených mastných kyselin tvoří kyselina olejová, stejná jako pro srdce zdravé mono nenasycené tuky nacházející se v olivovém oleji. Kešu jsou bohaté na množství stopových prvků včetně železa (zásadní pro tvorbu červených krvinek), mědi (důležité pro udržení zdravé hladiny cholesterolu a pro zdravou tvorbu kolagenu), hořčíku (pro kardiovaskulární zdraví) a tryptofanu (esenciální aminokyselina důležitá pro náladu a spánek). Kešu obsahují dobré množství zinku, který je důležitý pro hojení, tvorbu stresových hormonů a pro funkčnost hormonů obecně.

Naše crunchy a smooth kešu másla obsahuje 100 % kešu oříšků.


lískové oříšky

Lískové oříšky


Lískové oříšky, tato náramná přísada mnoha dezertů a křupavých salátů, je základem také pro velmi výživné máslo.

Stejně jako ostatní ořechy a semena, mají vysoký obsah mono-nenasycených a polynenasycených tuků a jsou nabity mnoha fytolátkami, které pomáhají podporovat duševní pohodu organismu. Lískové oříšky jsou bohaté na vitamin E, což je antioxidant potřebný k ochraně buněčných membrán a pokožky, pro funkční imunitu a kardiovaskulární zdraví.

Lískové oříšky obsahují celou řadu vitaminů B, které pomáhají podporovat správný vývoj buněk a metabolismus energie. Mají také vysoký obsah kyseliny listové, která je důležitá pro snižování rizika demence a kardiovaskulárních onemocnění. Tyto oříšky jsou také bohatým zdrojem draslíku, vápníku a hořčíku. Minerály poskytují mnoho zdravotních výhod, včetně regulace zdravého krevního tlaku. Také obsahují arginin, který uvolňuje cévy a tím udržuje krevní tlak nižší.

Pěstují se v Turecku nebo v Itálii.


slunečnicová semínka

Slunečnicová semínka




sezam

Sezam


Ceněná pro své oleje, sladkou chuť a jemnou křupavost, sezamová semínka jsou jedním z nejstarších koření a jsou dobře známá v našem kulinářském světě.

Neloupaná semínka mají otruby a jsou dobrým zdrojem vápníku a fosforu potřebných pro zdraví kostí. Poskytují také dostatek železa. Ve skutečnosti, když srovnáme 1 gram s 1 gramem jater, obsahují sezamová semínka více železa, a jsou tak opravdu skvělým zdrojem železa pro vegetariány (ačkoliv železo z rostlinných zdrojů se méně snadno vstřebává než železo z živočišných zdrojů).

Semena jsou též „balíčky“ s jinými cennými minerály. Jsou bohatá na selen, který je antioxidant a také důležitý pro udržení zdravé funkce štítné žlázy. Sezam obsahuje hořčík, přírodní relaxancium. Kyselina listová, která je přítomna v neopomenutelném množství, je velmi důležitá pro správnou funkci mozku a mnoho lidé jí má nedostatek. Kyselina listová také pomáhá při tvorbě DNA a je zvláště důležitá, když buňky a tkáně rychle rostou jako například v dětství, dospívání a těhotenství.

Kromě těchto důležitých živin, sezamová semínka obsahují dvě jedinečné antioxidační látky: sezamin a sezamolin. Obě tyto látky patří do skupiny zvláštních prospěšných vláken tzv. lignany. Tato speciální vlákna mohou podporovat snížení LDL cholesterolu a jsou rovněž spojována se snížením vysokého krevního tlaku.

Vyrábíme hladké pasty z „light" (loupaných) a „dark“ (neloupaných) sezamových semínek a přinášíme tak na trh naše Dark Tahini a Light Tahini. Zkuste Dark Tahini jako přísadu při vaření omáček a dresinků a na pečení. Light Tahini je skvělé na natírání nebo dokonce jako dip.


dýňová semínka

Dýňová semínka






 


kontakt velkoobchod poštovné podmínky



nahoru